Medi Ambient

Un autobús 100% elèctric per als serveis de transport al Gironès i al Pla de l’Estany

El vehicle utilitzat per a la prova és un minibús Bluebus de sis metres de llargada, totalment silenciós i amb zero emissions contaminants.

El Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica ha iniciat una prova pilot amb un autobús 100% elèctric per als serveis de transport a la demanda Clic.cat al Gironès i al Pla de l’Estany.

 

Aquesta iniciativa, que compta amb la col·laboració de l’operador gironí TEISA i l’empresa carrossera catalana INDCAR, té com a objectiu avaluar l’eficàcia d’aquest tipus de vehicle en serveis de mobilitat flexible i avançar en la descarbonització del transport públic.

El vehicle utilitzat per a la prova és un minibús Bluebus de sis metres de llargada, totalment silenciós i amb zero emissions contaminants. Té capacitat per a deu seients, un espai reservat per a persones amb mobilitat reduïda i una zona per a 23 passatgers dempeus. Equipat amb una bateria de 126 kWh, ofereix una autonomia de 250 quilòmetres i necessita un temps de recàrrega de sis hores i mitja. La seva incorporació als serveis del Clic.cat permetrà avaluar-ne el rendiment en condicions reals d’explotació i valorar-ne la possible implantació en altres zones.

El servei Clic.cat del Gironès compta amb tres línies circulars que connecten Girona amb municipis com Sant Julià de Ramis, Sarrià de Ter, Campdorà, Canet d’Adri i Llorà. En funcionament des de l’octubre del 2019, ja acumula 23.000 viatgers. Per la seva banda, el servei Clic.cat del Pla de l’Estany, operatiu des del desembre del 2019, cobreix també tres línies circulars amb origen i final a Banyoles, enllaçant amb localitats com Sant Miquel de Campmajor, Mieres, Vilademuls i Vilavenut, així com el barri de Can Puig de Banyoles. Fins ara, aquest servei ha transportat 10.600 viatgers. La prova pilot permetrà determinar la viabilitat d’incorporar autobusos elèctrics en aquests recorreguts i explorar la seva aplicació en una futura línia a la Vall de Llémena.

El Departament ja compta amb una experiència prèvia en transport elèctric dins el servei Clic.cat de la Garrotxa, que opera un autobús Karsan 100% elèctric des del gener de 2023. Aquest vehicle, amb capacitat per a 21 passatgers i adaptat per a persones amb mobilitat reduïda, està equipat amb un motor elèctric de 135 kW capaç de superar pendents del 25% i ofereix una autonomia de 200 quilòmetres.

El servei, en funcionament des del juliol del 2021, ha registrat 23.700 viatges fins a l’actualitat. Aquesta experiència ha demostrat els avantatges d’una mobilitat sostenible i ha servit com a referent per a l’expansió de vehicles elèctrics en altres línies de transport a demanda.

El Clic.cat és un model de transport a la demanda digitalitzat que funciona mitjançant una aplicació mòbil, permetent als usuaris fer reserves, consultar en temps real la ubicació del vehicle, l’itinerari i el temps estimat d’arribada.

Pensat per oferir una mobilitat eficient en zones rurals o de baixa densitat demogràfica, aquest sistema contribueix a la vertebració del territori, connectant poblacions i reduint la sensació d’aïllament. Actualment, Catalunya compta amb 55 línies Clic.cat, amb l’objectiu de transformar progressivament tota la xarxa de transport a la demanda de la Generalitat, que inclou prop de 250 línies i més de 700 nuclis de població. Els serveis que encara no han estat digitalitzats continuen funcionant a través de reserves telefòniques.

El desplegament d’autobusos elèctrics en serveis de transport flexible representa un pas endavant en la transició cap a una mobilitat més sostenible i eficient. La prova pilot en el Clic.cat del Gironès i del Pla de l’Estany aportarà dades rellevants per valorar el futur d’aquesta tecnologia en el transport a la demanda i contribuirà a la lluita contra el canvi climàtic mitjançant la reducció d’emissions contaminants.

 


Font: Generalitat de Catalunya

Articles relacionats

Botón volver arriba