EconomiaInfraestructures

Catalunya modernitza la seva xarxa ferroviària amb 124 nous trens

La xarxa ferroviària de Catalunya rebrà una important renovació amb la incorporació de 124 nous trens en els pròxims dos anys.

Aquesta operació suposa una de les inversions més rellevants en transport públic dels darrers anys i té com a objectiu millorar la puntualitat, l’accessibilitat i la capacitat del servei.

 

La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque, destaca la importància d’aquesta mesura per assolir un sistema ferroviari d’alta qualitat i per avançar cap a un model de mobilitat més eficient i sostenible. Els nous combois estaran destinats tant al servei de Rodalies com als trens regionals i inclouran millores tecnològiques i de confort per als passatgers.

El projecte forma part d’una reforma estructural que busca transformar el transport públic a Catalunya. L’arribada dels nous trens pretén reduir les incidències habituals en la xarxa ferroviària i respondre a les necessitats de la ciutadania, que reclama un servei més fiable i competitiu. A més de millorar la qualitat del servei, la renovació del parc ferroviari també es planteja com un pas endavant en la lluita contra el canvi climàtic, ja que permetrà reduir les emissions i potenciar l’ús del transport públic.

El pla preveu la incorporació progressiva dels nous trens, amb un total de 72 unitats destinades al servei de Rodalies. Aquests vehicles, fabricats a la planta d’Alstom de Santa Perpètua de Mogoda, començaran a circular el 2026, a un ritme de tres o quatre trens nous cada mes. Cadascun d’aquests combois tindrà una longitud de 100 metres i podrà transportar fins a 900 persones, amb 250 seients disponibles. Els trens estaran equipats amb dotze portes a cada costat, vuit de les quals situades a nivell d’andana per facilitar l’accessibilitat a persones amb mobilitat reduïda, a més de bicicletes, cotxets infantils i maletes.

A més dels trens de Rodalies, es posaran en circulació 24 unitats destinades als serveis regionals. En aquest cas, els vehicles seran fabricats per l’empresa basca CAF i s’incorporaran al servei a partir del 2027. Amb unes dimensions similars als de Rodalies, aquests trens oferiran millores addicionals en confort, com ara seients amb endolls i taules individuals. A més, seran més ràpids, amb una velocitat màxima de 200 km/h, fet que permetrà reduir els temps de viatge entre les ciutats catalanes. Com a mesura d’accessibilitat, totes les portes estaran situades a nivell d’andana per facilitar-ne l’accés.

En paral·lel, i coincidint amb les obres del Corredor Mediterrani, s’ha previst l’adaptació del tram ferroviari entre el Camp de Tarragona i Castelló, que modificarà l’ample de via el 2027. Aquest canvi afectarà el servei regional de la línia R16, que connecta Tortosa amb Tarragona i Barcelona. Per tal de garantir la continuïtat del servei, es posaran en marxa 14 nous trens de la sèrie 121, amb capacitat per circular tant per ample ibèric com per ample estàndard. Aquests combois, ja operatius en altres punts de la península, poden assolir una velocitat màxima de 250 km/h i milloraran la capacitat del servei, amb 281 places assegudes.

Aquesta renovació ferroviària marca un pas endavant en la modernització del transport públic a Catalunya. L’objectiu és consolidar una xarxa ferroviària més fiable, accessible i eficient, capaç de donar resposta a les necessitats actuals i futures de la mobilitat sostenible.

 


Font: Generalitat de Catalunya

Articles relacionats

Botón volver arriba